Curriculum Vitae

SDA Professor

Degree in Business Administration Bocconi University, Milan, 1993
Ph.D. in Business Administration and Management, Bocconi University, Milan, 2001


Academic position and/or Professional activities

Associate Professor of Management, Department of Management, Bocconi University, Milan


Research Interests

  • User innovation
  • the impact of ICTs on the process of innovation
  • Collaborative marketing
  • virtual communities of consumption and open source systems
  • management of fashion and design-based companies

Publications

Books

  • Collaborating with Customers to Innovate. Conceiving and Marketing Products in the Network Age, (coautori M. Sawhney, G. Verona), forthcoming 2007, Edgar, Sheffield Brightman
  • Marketing in Rete. Oltre Internet verso il Nuovo Marketing (coautore G. Verona), 2006. McGraw Hill, Milano (seconda edizione)
  • Collaborative Innovation (coautore G. Verona), 2006. Carocci, Roma
  • Marketing in Rete. Analisi e decisioni nell’economia digitale (coautore G. Verona), 2002. McGraw Hill, Milano
  • Oltre la notizia. Economia e gestione delle imprese editrici di quotidiani in Italia, Etaslibri, Milano, 1999

Chapters in books

  • “Il marketing digitale: dal marketing interattivo al marketing collaborative” (coautore G. Verona). In S. Castaldo (ed.), Marketing e Fiducia, Il Mulino, 2009.
  • “Co-developing New Products with Customers” (coautore G. Verona). In A. Carù & K. Tollin (eds.), Strategic Market Creation: A New Perspective on Marketing and Innovation Management, John Wiley & Sons, Ltd., 2007.
  • “Collaborative Innovation: Web-based tools for customer involvement in new product development” (coautore G. Verona). In C. Wankel (ed.), The Handbook of 21st Century Management, Sage Publications, Thousand Oaks, CA, 2007,.
  • Reti, Capacità di Assorbimento della Conoscenza e Innovazione (coautore G. Verona). In Fiocca R, Rileggere l’Impresa, Etas, Milano, 2007.
  • “Knowledge Management and the Emerging Organizational Models of Distributed Innovation: Towards a Taxonomy” (coautori M. Sawhney, G. Verona). In Renzl B., Matzler K., Hinterhuber H. (eds.) The Future of Knowledge Management, Palgrave Macmillan, Houndmills, Hampshire, 2006, pp. 137-160.
  • (“La gestione delle comunità virtuali per lo sviluppo di relazioni e conoscenze” (coautore G. Verona), in S. Vicari (a cura di) Vendite e Trade Marketing, Egea, Milano, 2006, pp. 388-419.
  • “I canali digitali” (coautore G. Verona), in S. Vicari (a cura di) Vendite e Trade Marketing, Egea, Milano, 2006, pp. 22-42
  • “Democrazia informativa e media user empowerment: verso nuove logiche di partecipazione distribuita nei processi di comunicazione”, (coautore E. Valdani), in Tecnologia dell’informazione e nuovi media. ISIMM, Roma, 2002.
  • “Le opportunità di apprendimento congiunto tra impresa e consumatori nell’Economia della Virtualità” (coautore B. Busacca), in S. Vicari (a cura di) Economia della Virtualità. Egea, Milano, 2001, pp. 127-161.
  • “La metamediazione: gestire le interazioni in un’economia virtuale” (coautore P. Cillo), in S.Vicari (a cura di) Il management nell’era della connessione. Egea, Milano, 2001, pp. 97-123.
  • “La progettazione e lo sviluppo di nuovi prodotti” (coautore E. Baglieri), in S.Vicari (a cura di) Il management nell’era della connessione. Egea, Milano, 2001, pp. 337-389.
  • “Tecnologie dell’informazione, società e democrazia”, in Le complessità da gestire, IRSE, Pordenone, 2000.
  • “Beyond Customer Knowledge Management: Customers as Knowledge Co-Creators” (coautore M. Sawhney), in Y. Malhotra (a cura di) Knowledge Management and Virtual Organization. Idea Group Publishing, Hershey, PA, 2000, pp. 258-281.
  • “La reingegnerizzazione dei processi di marketing orientata alla Time-Based Competition” (coautore R. Fiocca), in E. Valdani, F. Ancarani (a cura di), I Processi di Marketing. Egea, Milano, 1997, pp. 195-228.

Articles in international journals

  • “The Psychological Effects of Empowerment Strategies on Consumers' Product Demand” (co-authors, Fuchs, C.; Schrier, M.), Journal of Marketing, January 2010, pp. 65-79
  • “Internet-Enabled Co-Production: Partnering or Competing with Customers?” (co-authors, U. Schultze, P.I. Salonen, M. Van Alstyne), Communications of the Association for Information Systems, Volume 19 Article 15, April 2007, pp. 294-324
  • “Web-based Product Development”, California Management Review, Summer 48 (4), 2006, pp. 109-135 (coautori G. Verona, D. Raccagni)
  • “Innovation and virtual environments: towards virtual knowledge brokers”, Organization Studies, 27(6), 2006, pp. 765-788 (coautori M. Sawhney, G. Verona).
  • “Collaborating to Create: The Internet as a Platform for Customer Engagement in Product Innovation”, Journal of Interactive Marketing, 2005, pp. 3-17 (coautori M. Sawhney, G. Verona).
  • “Innomediation: Exploiting the Power of Mediated Innovation”, Sloan Management Review, Winter, 44 (2), 2003, pp. 77-82 (coautore M. Sawhney, G. Verona).
  • “A dynamic model of customer loyalty to sustain competitive advantage on the Web”, European Management Journal, 20 (3), 2002, pp. 299-309 (coautore G. Verona).
  • “Communities of Creation: Managing Distributed Innovation in Turbulent Markets”, California Management Review, 42 (4), Summer, 2000, pp. 24-54 (coautore M. Sawhney).

Articles in italian journals

  • “Il ruolo dei broker tecnologici: Un’analisi esplorativa”, Economia & Politica Industriale, n. 3, Settembre, 2005 (coautori G. Verona, E. Barbi).
  • “Il ruolo del Web ai fini del coinvolgimento del cliente nei processi di innovazione: teoria e prassi a confronto”, Micro & Macro Marketing, n. 3, 2003, pp. 321-359 (coautori G. Verona, D. Raccagni)
  • “La Rete e l’assorbimento della conoscenza del cliente per l’innovazione”, Economia & Management, n. 4, Settembre, 2003 (coautore G. Verona)
  • “A dynamic model of customer stickiness to sustain competitive advantage in the frictionless economy”, Finanza Marketing e Produzione, n.1, 2001, pp. 55-77 (coautore G. Verona)
  • “Affiliation o Lock-in? Strategie di marketing per competere in Internet”, Economia & Management, n. 4, luglio-agosto, 2001, pp. 73- 89 (coautore G. Verona)
  • “Beyond Customer Knowledge Management: Customers as Knowledge Co-Creators” (coautore M. Sawhney), in Y. Malhotra (a cura di) Knowledge Management and Virtual Organization. Idea Group Publishing, Hershey, PA, 2000, pp. 258-281.
  • “Net Marketing: ripensare il consumatore nel mondo della Rete”, Economia & Management, n. 4, luglio, 2000, pp. 57-70 (coautore S. Micelli).
  • “Fare leverage sulla conoscenza tacita dei consumatori: Verso una nuova economia cognitiva”, Sinergie, 51 (1), gennaio-aprile, 2000, pp. 49-84 (coautore G.von Krogh).
  • “Il profilo dell’utenza individuale Internet in Italia”, Economia & Management, n. 5, settembre, 2000 (coautore E. Valdani).
  • “L’efficacia delle promozioni nel settore della stampa quotidiana: Un’indagine empirica”, Micro & Macro Marketing, n. 3, dicembre, 1998.
  • “Verso il prodotto relazionale. Alcune evidenze empiriche dal settore dell’abbigliamento giovane”, Economia & Management, n. 6, novembre, 1996 (co-autore S. Saviolo).
  • “La gestione della Customer Satisfaction alla Xerox Corporation”, Micro & Macro Marketing, n. 3, dicembre, 1995.

 

Director/Coordinator for

Master in Fashion, Experience & Design Management