Curriculum Vitae

SDA Professor

Degree in Business Administration, Bocconi University, Milan, Italy, 1997
Ph.D. in Business Administration, Bocconi University, Milan, Italy, 2001

Director Organization and Human Resources Management Department (2006-2012)
Member of SDA Bocconi Research Committee DIR - Divisione Ricerche Claudio Demattè (2004-2006)
Director Masters Division


Academic position and/or Professional activities

Associate Professor of Organization, Department of Management and Technology, Bocconi University, Milan, Italy

Research Interests

  • Learning and Training
  • Knowledge Management
  • Replication Strategy
  • Organizational mechanisms in symbolic companies

Publications

International publications

  • 2015, Cappetta, R., & Paolino, C.. Is It Always Worth Waiting? The Effect of Autonomy‐supportive Teaching on Short‐term and Long‐term Learning Outcomes. British Journal of Management, 26(1), 93-108
  • 2015, Cappetta, R., & Magni, M. Locus of control and individual learning: the moderating role of interactional justice. International Journal of Training and Development, 19(2), 110-124
  • 2014, B. Slavich, R. Cappetta, A. Giangreco, “Exploring the link between human resource practices and turnover in multi-brand companies: The role of brand units’ images”, European Management Journal, n.32, p. 177-189; ISSN: 0263-2373
  • 2014, B. Slavich, R. Cappetta, S. Salvemini, “Creativity and reproduction of cultural products: The experience of Italian haute cuisine chefs”,  International Journal of Arts Management, vol.16, n.2 ISSN: 1480-8986
  • 2013, Magni, M., Paolino, C., Cappetta, R., Proserpio L. “Diving Too Deep: How Cognitive Absorption and Group Learning Behavior Affect Individual Learning”, Academy of Management Learning and Education, Vol. 12 Issue 1, p51-69; USA; ISSN: 1537-260X
  • 2011, B. Slavich, R. Cappetta, S. Salvemini, “The paradoxes of creativity in haute cuisine industry. How to organize creativity to last beyond first generation” in Generazioni e ri-generazioni nei processi organizzativi conference proceedings, a cura di S. Albertini, M. Bergami, A. D'Atri, M. De Marco, P. De  Vita, M. Ferrara, C. Rossignoli, S. Salvemini, EnzoAlbanoEditore, ISBN: 9788889677766
  • 2010, Cappetta R., Manzoni B., Salvemini S. “Value drivers for cultural events. Empirical evidences from Italy”, International Journal of Arts Management, Vol. 12, 2
  • 2008, Cappetta, R., “Replication Strategy”, in International Encyclopedia of Organization Studies, a cura di Clegg S. e Bailey J., p. 1374-1376, SAGE Publications, Thousand Oaks, California (USA); ISBN: 978-1-4129-1515-1
  • 2008, Cappetta R., Cillo P., “Managing Integrators Where Integration Matters: Insights From Symbolic Industries”, The International Journal of Human Resource Management, 19
  • 2006, Cappetta R., Gioia D., “Fine Fashion: Using Symbolic Artifacts, Sensemaking, and Sensegiving, to Construct Identity and Image”, in Artifacts and Organizations, a cura di Rafaeli A. e Pratt M., p. 199-219, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, Mahwah, New Jersey (USA); ISBN: 0-8058-5036-8
  • 2003, Szulanski G., Cappetta R., “Stickiness: Conceptualizing, Measuring, and Predicting Difficulties in the Transfer of Knowledge Within Organizations” in The Blackwell Handbook of Organizational Learning and Knowledge Management, a cura di Easterby Smith M. e Lyles M., p. 513-534, Blackwell Publishing, Malden (USA); ISBN: 0-631-22672-9
  • 2006, Cappetta R., Cillo P., Ponti A., “Convergent Designs in Fine Fashion: An Evolutionary Model for Stylistic Innovation”, Research Policy, 35
  • 2004, Szulanski G., Cappetta R., Jensen, R., “When Trustworthiness Matters: Knowledge Transfer and the Moderating Effect of Casual Ambiguity”, Organization Science, October-November

National publications

  • 2016, Cappetta, R., “Apprendimento e Formazione”, in (a cura di) S. Salvemini, Organizzazione aziendale, EGEA
  • 2006, Cappetta, R., Salvemini S., “Per una Milano più creativa: sfruttare i punti di forza della città per supportare i talenti creativi”, Impresa e Stato, Aprile
  • 2006, Cappetta, R., Carlone A., Salvemini S., “La creatività è un fattore individuale o collettivo? Le condizioni di contesto per elevare il livello sociale di immaginazione” in Organizzazione, regolazione e competitività, a cura di Mercurio R., McGraw-Hill
  • 2005, Cappetta, R., Carlone A., Salvemini S., “Per una nuova creatività che riqualifichi e rilanci Milano” in La città creativa. Una nuova geografia di Milano, a cura di Amadasi G. e Salvemini S., Egea
  • 2003, Cappetta R., Perrone V., Ponti A., "Competizione Economica E Competizione Simbolica: Capacità Organizzative Per Il Fashion System", Economia & Management, N. 2
  • 2003, Cappetta R., Giorgi S., “Replicanti di successo. Il caso Autogrill”, Economia & Management, n. 4
  • 2002, Cappetta R., Proserpio L., “Trasferimento di conoscenza e soluzioni organizzative: un modello di processo”, capitolo 1 in La formazione in azienda: dal fabbisogno di competenze ai piani formativi, a cura di EFESO, p. 25-53, La Mandragola, Imola (ITALIA)
  • 2001, Cappetta R., Cillo P., Ponti A. “L’innovazione nel prêt-à-porter: un’analisi longitudinale di Vogue Italia (1984-1999)”, Economia & Management, n.3 -Best Paper Award Economia e Management triennio 2000-2003
  • 2000, Cappetta R., “L’area metropolitana in una prospettiva di management”, in Risorse Umane e Strategie Territoriali per competere in Europa, a cura di Salvemini S., p. 29-66, Egea, Milano (ITALIA); ISBN: 88-238-0587-2