Public Value Lab
Collaborative Innovation for Value and Institutional Change

Mission
The Public Value Lab is dedicated to advancing knowledge and practice at the intersection of public management, public policy, and cross-sector collaboration (including private and non-profit actors).
In an era where complex societal challenges (such as economic and social inequality, demographic change and migration, urban transformation and unaffordable housing, the digital revolution, and increasing budget constraints across Europe and beyond) require innovative and collective responses, the Public Value Lab explores:
- how governments, businesses, and civil society can work together to create and sustain public value;
- how to appraise and measure public value creation;
- how public administration can be more robust, reformed and reorganized to meet emerging challenges;
- how a new generation of public leaders can drive transformational change.
Why Public Value Lab
To bridge the gap between management theory and practice, public and private sector, present and future, value and values.

Who is it for
The Public Value Lab is designed for organizations and leaders engaged in creating, managing, and sustaining public value, such as:
- International organizations
- Central, regional, and local governments
- Public agencies and State-Owned Enterprises
- Foundations, NGOs, and philanthropic institutions
- Educational and research institutions
- Cultural and heritage organizations
- Private companies and investors committed to social innovation and public value creation
Research activities
Through rigorous research, applied projects, and executive education, the Public Value Lab fosters new models of governance, leadership, and service design and delivery that enhance both efficiency and social impact. The Lab’s activities are aimed at addressing key public policy and management challenges across different policy areas, as outlined in the table below, while also disseminating results with the scientific community, policy-makers, practitioners and the wider public.

Le sfide della ricerca per la creazione di valore pubblico
Il Public Value Lab raccoglie e analizza le principali sfide che incidono sulla capacità delle istituzioni, delle imprese e della società civile di generare valore pubblico. Attraverso un approccio comparativo e multidisciplinare, la ricerca esplora come i diversi ambiti tematici – dal governo e la leadership pubblica all'educazione, dallo sviluppo economico alla sostenibilità ambientale, fino alla digitalizzazione e alla cooperazione internazionale – contribuiscano a trasformare le politiche, i servizi e le pratiche di governance. Il grafico sottostante offre una panoramica di queste aree di indagine, mettendo in evidenza la varietà e l’interconnessione delle sfide su cui il Lab concentra le proprie attività di ricerca e innovazione.
Output
Il Public Value Lab genera idee, evidenze e strumenti per la creazione di valore pubblico, tra cui rapporti e pubblicazioni.
- Marta BarbieriAmbiti di ricerca: Public Managementmarta.barbieri@sdabocconi.it

- Francesca CasaliniAmbiti di ricerca: Business Government Relationsfrancesca.casalini@unibocconi.it

- Niccolò CusumanoAmbiti di ricerca: Business Government Relationsniccolo.cusumano@unibocconi.it

- Giorgio GiacomelliAmbiti di ricerca: Public Managementgiorgio.giacomelli@sdabocconi.it

- Alexander Maximilian HiedemannAmbiti di ricerca: Public Managementalexander.hiedemann@sdabocconi.it

- Lorenzo LucianoAmbiti di ricerca: Public Managementlorenzo.luciano@sdabocconi.it
- Marta MicacchiAmbiti di ricerca: Public Managementmarta.micacchi@unibocconi.it
- Greta NasiAmbiti di ricerca: Public Managementgreta.nasi@unibocconi.it

- Eleonora PerobelliAmbiti di ricerca: Public Managementeleonora.perobelli@unibocconi.it

- Silvia RotaAmbiti di ricerca: Public Managementsilvia.rota@unibocconi.it

- Raffaella SaporitoAmbiti di ricerca: Public Managementraffaella.saporito@sdabocconi.it

- Elisabetta TrincheroAmbiti di ricerca: Public Managementelisabetta.trinchero@unibocconi.it

- Giovanni ValottiAmbiti di ricerca: Public Managementgiovanni.valotti@unibocconi.it

- Veronica VecchiAmbiti di ricerca: Business Government Relationsveronica.vecchi@unibocconi.it

- Francesco VidèAmbiti di ricerca: Public Managementfrancesco.vide@sdabocconi.it











