Marco Ottaviani

Full Professor
Knowledge groupEconomics, Politics and Decision Sciences
Ambiti di ricercaEconomics
Ambiti di insegnamentoMicroeconomics
Marco Ottaviani

Biografia

Marco Ottaviani è Professore Ordinario di Economia all’Università Bocconi ed insegna sia presso la SDA che presso la Scuola di Dottorato, dove ha ricoperto il ruolo di Prorettore per la Ricerca dal 2016 al 2018.

La sua ricerca si focalizza su problematiche informative e di incentivi all’intersezione dell’economia dell’organizzazione, dell’economia industriale, della regolamentazione e della finanza. Recentemente si è focalizzato sulla strutturazione dei mercati di previsione, sull’aggregazione dell’informazione nelle organizzazioni, sugli incentivi e la regolamentazione degli intermediari finanziari, sulla privacy e la protezione del consumatore, sul finanziamento dell’innovazione con mecchanismi di sussidio, sugli incentivi per raccogliere e pubblicizzare evidenza empirica, sul bias di pubblicazione, sui test clinici e sui meccanismi di approvazione regolamentare.

Marco si è laureato presso l’Università Bocconi nel 1992 ed ha ottenuto il PhD in Economics dal Massachusetts Institute of Technology nel 1996. Prima di rientrare in Bocconi nel 2011, ha iniziato la sua carriera all’University College London per poi diventare Professor of Economics alla London Business School e Professor of Strategy alla Kellogg School of Management della Northwestern University.

Pubblicazioni recenti

Download
  • 2024
    When Liability Is Not Enough: Regulating Bonus Payments in Markets with Advice
    HONDA, J., R. INDERST, M. OTTAVIANI, "When Liability Is Not Enough: Regulating Bonus Payments in Markets with Advice", Management Science, 2024, vol. 70, no. 2, pp. 1301-1314
  • 2024
    Approval regulation and learning, with application to timing of merger control
    OTTAVIANI, M., A. L. WICKELGREN, "Approval regulation and learning, with application to timing of merger control", Journal of Law, Economics, & Organization, 2024, vol. 40, no. 3, pp. 597–624
  • 2024
    Grantmaking, Grading on a Curve, and the Paradox of Relative Evaluation in Nonmarkets
    ADDA, J. F., M. OTTAVIANI, "Grantmaking, Grading on a Curve, and the Paradox of Relative Evaluation in Nonmarkets", Quarterly Journal of Economics, 2024, vol. 139, no. 2, pp. 1255–1319
  • 2023
    Looking into Crystal Balls: A Laboratory Experiment on Reputational Cheap Talk
    MELOSO, D., S. NUNNARI, M. OTTAVIANI, "Looking into Crystal Balls: A Laboratory Experiment on Reputational Cheap Talk", Management Science, 2023, vol. 69, no. 9, pp. 5112-5127
  • 2022
    Regulation with Experimentation: Ex Ante Approval, Ex Post Withdrawal, and Liability
    HENRY, E., M. LOSETO, M. OTTAVIANI, "Regulation with Experimentation: Ex Ante Approval, Ex Post Withdrawal, and Liability", Management Science, 2022, vol. 68, no. 7, pp. 5330-5347
  • 2021
    Strategic Sample Selection
    DI TILLIO, A., M. OTTAVIANI, P. N. SØRENSEN, "Strategic Sample Selection", Econometrica, 2021, vol. 89, no. 2, pp. 911-953
  • 2021
    Information markets and nonmarkets
    BERGEMANN, D., M. OTTAVIANI, "Information markets and nonmarkets" in Handbook of Industrial Organization., Kate Ho, Ali Hortaçsu, Alessandro Lizzeri (Eds.), Elsevier, chap. 8, pp. 593-672, 2021
  • 2020
    P-hacking in clinical trials and how incentives shape the distribution of results across phases
    ADDA, J. F., C. DECKER, M. OTTAVIANI, "P-hacking in clinical trials and how incentives shape the distribution of results across phases", Proceedings of the National Academy of Sciences of the Usa (Pnas), 2020, vol. 117, no. 24, pp. 13386-13392
  • 2020
    Persuasion Through Selective Disclosure: Implications for Marketing, Campaigning, and Privacy Regulation
    HOFFMANN, F., R. INDERST, M. OTTAVIANI, "Persuasion Through Selective Disclosure: Implications for Marketing, Campaigning, and Privacy Regulation", Management Science, 2020, vol. 66, no. 11, pp. 4958-4979
  • 2020
    Nobel 2020: la lezione di Milgrom e Wilson
    DECAROLIS, F., M. OTTAVIANI, "Nobel 2020: la lezione di Milgrom e Wilson", lavoce.info, 13 October 2020

Hai visto 10 elementi su 55

Grants & Premi

  • Excellence in Research Award, Università Commerciale Luigi Bocconi, 2024

  • Excellence in Research Award, Università Commerciale Luigi Bocconi, 2023

  • Excellence in Research Award, Università Commerciale Luigi Bocconi, 2022

  • Principal Investigator, Designing Institutions to Evaluate Ideas (EVALIDEA), 2012-2017, European Research Council, 2012

  • Robert F. Lanzillotti Prize for Best Paper in Antitrust Economics, International Industrial Organization Conference, 2009

  • Economic and Social Research Council, Research Grant #RES-000-22-0385, “Economic Policies for the Transition to Digital Television,” 2003-2004, 2003

  • Research Material and Development Grants, 2003, 2004, 2005, 2006, London Business School, 2003

  • Scholarship for Graduate Studies in Economics, 1995-1996, Banco di Sicilia, 1995

  • Summer Research Grant 1993 and 1994 - The World Economic Laboratory, MIT Massachusetts Institute of Technology, 1993

  • “Marco Fanno” Scholarship for Graduate Studies in Economics, 1993-1994 and 1994-1995, Mediocredito Centrale, 1993

  • Scholarship for Graduate Studies in Economics, 1992-1993, Cassa di Risparmio di Venezia, 1992