Chiara Piancatelli
Associate Professor of Practice

Biografia
Chiara Piancatelli, PhD, è Associate Professor of Practice in Marketing presso SDA Bocconi School of Management dove ricopre il ruolo di Direttrice della Luxury Business Management Concentration all’interno dell’MBA full-time e di Coordinatrice del Master in Fashion, Experience & Design Management. È inoltre Program Director dell’Open Executive Course in Digital Marketing Strategy e Adjunct Professor di Event Marketing presso l’Università Bocconi.
L’attività didattica di Chiara si articola in insegnamenti dedicati a Phygital Marketing Strategies for Growth, Strategic Communication & Advertising, Organic Growth & Social Media Strategy, Influencer Marketing, Experiential Event Design, Customer Experience Strategy e AI-Driven Customer Engagement.
Le sue attuali ricerche scientifiche analizzano come gli strumenti digitali possano potenziare l’efficacia e la precisione delle strategie di marketing, migliorando l’interazione con i clienti e generando un valore aggiunto per i pubblici di riferimento, in particolare nei settori della moda e del lusso. È inoltre Research Associate presso la Deakin University (Australia), dove ha svolto un periodo di visiting durante il dottorato in Management & Innovation.
Chiara è autrice di numerosi articoli, volumi e capitoli. I suoi lavori sono stati pubblicati su riviste di rilievo internazionale quali Psychology & Marketing (P&M), Journal of Business Research (JBR) e Journal of Strategic Marketing (JSM). Ha presentato i propri contributi in conferenze accademiche internazionali come l’American Marketing Association Winter Academic Conference (AMA 2023, Nashville), il Global Marketing Conference (GMC 2023, Seoul), l’Academy of Marketing Science (AMS 2022, Monterey), l’European Academy of Management (EURAM 2018, Reykjavík) e l’International Conference of Arts and Cultural Management (AIMAC 2017, Pechino; 2019, Venezia).
Ha conseguito la Laurea Magistrale in Economia e Management presso l’Università Bocconi e il Dottorato in Management & Innovation presso l’Università Cattolica del Sacro Cuore.
Pubblicazioni recenti
- 2026
Revolutionizing consumption: Unveiling the Allure of NFTs and digital twins for sustainable luxury fashion
MASSI, M., A. VOCINO, C. PIANCATELLI, P. CILLO, A. C. PELLICELLI, "Revolutionizing consumption: Unveiling the Allure of NFTs and digital twins for sustainable luxury fashion", Journal of Business Research, 2026, vol. 202, pp. 115757 - 2025
La trappola del greenwashing: strategie per un’autentica sostenibilità nella moda - Cut Through the Greenwashing. Strategies for Authentic Sustainability in Fashion
RINALDI, F. R., C. PIANCATELLI, F. KHATAMI, "La trappola del greenwashing: strategie per un’autentica sostenibilità nella moda - Cut Through the Greenwashing. Strategies for Authentic Sustainability in Fashion", Economia & Management, 2025, no. 2, pp. 36-54 - 2025
Toward D2A: Enhancing Luxury Fashion With Seamless and Immersive Phygital Customer Experiences
MASSI, M., C. PIANCATELLI, A. VOCINO, J. I. ROJAS‐MÉNDEZ, "Toward D2A: Enhancing Luxury Fashion With Seamless and Immersive Phygital Customer Experiences", International Journal of Consumer Studies, 2025, vol. 49, no. 2, pp. e70045 - 2025
L’impatto dell’Intelligenza Artificiale nel settore del lusso e della moda
PIANCATELLI, C., "L’impatto dell’Intelligenza Artificiale nel settore del lusso e della moda", MIT Sloan Mangement Review Italia, 2025, no. 1, pp. 58-62 - 2024
Il potere dell’IA generativa nel settore del Fashion & Luxury
PIANCATELLI, C., E. PRANDELLI, "Il potere dell’IA generativa nel settore del Fashion & Luxury", Harvard Business Review Italia, June 2024 - 2024
Embracing the Phygital Challenges in the Event World:The Case of Kering Eyewear
PIANCATELLI, C., M. MASSI - "Embracing the Phygital Challenges in the Event World:The Case of Kering Eyewear" - 2024, The Case Centre, Great Britain - 2024
Making it real on social media: exploring authenticity strategies for sport and fitness influencers
MASSI, M., C. PIANCATELLI, A. VOCINO, J. I. ROJAS-MÉNDEZ, "Making it real on social media: exploring authenticity strategies for sport and fitness influencers", Journal of Strategic Marketing, 2024, vol. 32, no. 8, pp. 1376-1397 - 2024
From Corporate Artification to Artification in the Third Sector
TURRINI, A., M. MASSI, C. PIANCATELLI, "From Corporate Artification to Artification in the Third Sector", Journal of Philanthropy and Marketing, 2024, vol. 29, no. 4, pp. e1881 - 2024
Kering Eyewear: how to utilize technology in the world of events - Kering Eyewear: Come utilizzare la tecnologia nel mondo degli eventi
PIANCATELLI, C., "Kering Eyewear: how to utilize technology in the world of events - Kering Eyewear: Come utilizzare la tecnologia nel mondo degli eventi", SDA Bocconi Insight, 10 December 2024 - 2024
Un approccio innovativo per comunicare il brand
PIANCATELLI, C., S. DE ANGELIS, "Un approccio innovativo per comunicare il brand", Harvard Business Review Italia, November 2024, pp. 98-102
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Grants & Premi
Best Paper Award for the paper “Authentic Omnichannel: Providing Consumers with a Seamless Brand Experience through Authenticity” (co-Authors M.Massi, A.Vocino) – 2022 AMS Psychology and Marketing Special Awards, Omni-Channel and Supply Chain Management Tracks, Academy of Marketing Science Annual Conference in Monterey - May 25-27, 2022, 2022

