Curriculum Vitae

Enzo Baglieri is SDA Professor of Operations and Technology at SDA Bocconi School of Management. He is Professor of Corporate Economics and Management at Bocconi University.

At SDA Bocconi, he is Director of Executive MBA. He conducted numerous workshops and consulting projects in Europe, North America and Latin America with important partners operating in the banking, automotive and telecommunications industry.

His research activities analyze strategic management of innovation and technology, service innovation and service industrialization. Currently, he is focusing on five main topics: the study of the industrialization of services, analysis and redesign of the new product development process, performance measures of R&D research activity, the connection between R&S performances and the company value and project management.

He is the author of numerous books and articles on the subject. His works have been published in International Journal of Production Research, International Journal of Automotive Technology and Management, Economia & Management and Journal of Computational and Applied Mathematics, among others. He is Coordinator of the GEMBA program in UCLAAnderson School of Management and he was Visiting Scholar and Visiting Professor at University of California San Diego.

Enzo earned a Degree in Business Administration from Bocconi University and an ITP (International Teachers Programme) at Stern School of Business.

Publications

Books

  • Managing Consumer Services, E. Baglieri, U. Karmarkar (editors), Springer, Berlin, p. 280, 2014
  • Dall’idea al valore (prima edizione del 2003, seconda edizione riveduta e corretta), Rizzoli Libri, Milano, 2013
  • Industrializing Parking Management, (con V. Fiorillo), in V. Mangala, U. Karmarkar (edited by), "The UCLA Anderson Business and Information Technologies Project. A global study of Business Practice", World Scientific, Singapore, 2012
  • Industrializzare i servizi, con E. Zambolin, Egea, 2012
  • Introduzione, in Logistica e Servizio, (a cura di F. Gallmann) Egea, 2009
  • Dieci regole per innovare (con V. Veronesi, S.Zamboni, L. Merlini), Egea, 2009
  • Vincere con le idee (con G.Lojacono), Egea, 2009
  • Design as a strategic competence for continuous innovation, (con S. Zamboni e L. Rampino), in A. Williams, R. Partington, Q. Sun (edited by), 2009, "Design2Business 2009. Proceedings of the Thsingua International Design Management Symposium", Adelphi Research Institute, Salford, UK
  • Design e creazione di valore nella prospettiva del management,  in “L’impresa di successo. Il design e la competitività” (a cura di L. Rampino), pp.63-76, McGraw-Hill, Milano, 2008
  • Design e processo di innovazione: le determinanti del successo,  in “L’impresa di successo. Il design e la competitività” (a cura di L. Rampino), pp.155-170, McGraw-Hill, Milano, 2008
  • Design, innovazione e performance delle imprese, in “Il design e la strategia aziendale. Storie di successo e di insuccesso” (a cura di M. Maiocchi), pp.55-75, Maggioli Editore, Milano, 2007
  • Forum: Innovare o morire, (con L. Merlini)  in Economia & Management, n.3, 2006 
  • Baglieri E. et al., Organizzare e gestire progetti, (2° edizione), pp. 286, ETAS Milano, 2005
  • Le tecnologie di riferimento, in "Trend evolutivi e modifica dei business model nel settore dell’illuminazione" (a cura di G. Lojacono), di E. Baglieri pp. 59-80, Franco Angeli, 2005
  • Introduzione, con G. Stabilini, in "Acquistare prodotti e servizi", a cura di G. Stabilini, pp. 1-16, ETAS Libri, 2005
  • Ambienti multiprogetto, in "Organizzare e gestire progetti" (2° edizione), di E. Baglieri et al., pp. 247-282, ETAS Libri, 2005
  • Produrre, acquistare e collaborare, con S. Zamboni, in “La gestione strategica degli approvvigionamenti” (a cura di E. Baglieri), pp. 207, Etas, 2004
  • La gestione strategica degli approvvigionamenti, Etas Milano, 2004
  • Introduzione, in “La gestione strategica degli approvvigionamenti” (a cura di E. Baglieri), pp. 1-12, Etas Milano, 2004
  • Forum: Verso il supply chain management: responsabilità e competenze delle nuove Funzioni Acquisti, in Economia & Management, n.4, 2004 
  • Dall’idea al valore. Organizzazione e gestione del processo di sviluppo dei nuovi prodotti, pp. 196, ETAS Milano, 2003
  • New Economy e impresa industriale: i due stadi della rivoluzione (con R. Secchi), in E. Valdani, A. Ordanini, G. Verona (a cura di), L’impresa e-based, pp. 127-155, Egea, 2002
  • Tecnologia e innovatività, Economia & Management,  n.3 - maggio, pp.44, 2002
  • Linking Shareholder Value to R&D Perfomance, in T.M. Khalil, L.A. Lefebvre, R.M. Mason (a cura di), Management of Technology: the Key to Prosperity in the Third Millenium, pp. 117-126, Pergamon, 2001
  • ICT, collaborazione e innovazione: i tre assi della eSupply Chain (con R. Secchi), in C. Demattè (a cura di), E-business: condizioni e strumenti per le imprese che cambiano, pp. 141 - 182, ETAS, 2001
  • Capitolo 2. La ricerca e Capitolo 4. L'industrializzazione, in A. Grando (a cura di), Innovazione, produzione e logistica nell'era dell'economia digitale, pp. 23 - 46 e pp.81 - 104, ETAS, 2001
  • La progettazione e lo sviluppo di nuovi prodotti (con E. Prandelli), in S. Vicari (a cura di), Il management nell'era della connessione. Dalla catena fisica alla rete virtuale del valore, pp. 337 - 390, EGEA, 2001
  • Tecnologia e ricerca: quale contributo alla competitività nel nuovo scenario, Economia & Management,  n.5 – settembre/ottobre, pp.16-31, 2001
  • E-development: sviluppare nuovi prodotti alla velocità della rete, Economia & Management,  n.3 - maggio, pp.44, 2000
  • Sei Sigma di Qualità, Economia & Management,  n.5 - settembre, pp.44-45, 1999
  • Ambienti multiprogetto, in "Organizzare e gestire progetti", di E. Baglieri et al., pp. 203-239, ETAS Libri, 1999
  • Innovazione e tecnologia (con M. Giuffrida), in "Lo sviluppo delle imprese familiari: alla ricerca dei modelli di successo" (a cura di G. Forestieri e G. Invernizzi), pp. 301-318, Mediocredito Lombardo, 1999
  • Politiche di facilitazione all’innovazione nelle piccole e medie imprese (con S. Di Martino), in “Piccole e medie imprese e politiche di facilitazione” (a cura di G. Brunetti, G. Mussati. G. Corbetta), pp. 297-314, EGEA, 1997
  • Ambienti per l' Innovazione e Sviluppo della Provincia di Lecco, Lecco Economia n° 2, Lecco, 1993 
  • Parchi Scientifici, Trasferimento di Tecnologia e ruolo degli Enti Locali, Lecco Economia n° 4, Lecco, 1992  
  • Il Consorzio Competitivo (con M. Badiali), Quaderni di Ricerca sull' Artigianato n° 12, Mestre, 1992 

Articles

  • L’integrazione di un network complesso in quattro passi: lezioni dal campo, Palmieri, Antonio; Parola, Francesco; Baglieri, Vincenzo, Economia e Management,  n.3, 2016
  • "Trust in Supply Forecast Information Sharing" by Firouzi, Fatemeh; Jaber, Mohamad; Baglieri, Vincenzo, accepted for publication International Journal of Production Research, 2015
  • Two-product inventory management with fixed costs and supply uncertainty, F. Firouzi, E. Baglieri, M.Y. Jaber, Applied Mathematical Modelling 38 (2014) 5635–5650 (rivista non in elenco Bocconi, Impact Factor: 1.292; 5-Year Impact Factor: 1.356), 2014
  • The innovation process in the automobile MNCs: implications for the role of the international subsidiaries, E. Baglieri, M. Bruno, E. Vasconcellos, A. Grando, International Journal of Automotive Technology and Management, v.1/2014
  • Innovazione e Multinazionali: gli Headquarters contano ancora?, E. Baglieri, M. Bruno, E. Vasconcellos,  A. Grando, Economia e Management, n.1, pp. 81-98, 2012  
  • Enabling the integration of container terminals in supply chains. Evidences and factors from field, (con Antonio Palmieri), Transport Reviews (Fascia B elenco Bocconi), 2012
  • Multi-Period Lot-Sizing with Multi-Product Supplier Selection under Condition of Price Breaks Using Developed Goal Programming, (con Omid Jadidi e Fatemeh Firouzi), Journal of Computational and Applied Mathematics (non in elenco Bocconi) ImpactFactor: 1.292; 5-Year Impact Factor: 1.356; (seconda revisione), 2012
  • Innovazione e Multinazionali: gli Headquarters contano ancora?, con M. Bruno, E. Vasconcellos e A. Grando, Economia e Management, n.1, pp. 81-98  (Fascia C), 2012
  • The parent-subsidiary relationship and international technology cooperation: the Fiat Auto case, con M. Bruno, E. Vasconcellos e A. Grando, RAI, Revista de Administracao e Inovacao, São Paulo, v. 7, n. 3, p. 196-216, jul ./set . 2010 (Fascia C), 2010
  • Technology innovation and business organization in the Italian industrial districts, con M. Bruno, E. Vasconcellos e A. Grando, Revista de Administração e Inovação, v.5, n.2, 2008 (Fascia C), 2008
  • Strategic goals and design drivers of the supplier portal: lessons from the Ferrari case, con R. Secchi, Production Planning and Control, accepted for publication, 2007
  • Exploring the impact of a supplier portal on the buyer-supplier relationship. The case of Ferrari Auto, con R. Secchi, Industrial Marketing Management, Special Issue, accepted for publication, 2007
  • I portali per la gestione delle relazioni di fornitura:obiettivi strategici e direttrici progettuali, con R. Secchi, Finanza Marketing Produzione, pp. 58-72 n.3 - settembre, 2006
  • Tecnologia e Ricerca: quale contributo alla competitività nel nuovo scenario?, (a cura di), Economia & Management, n. 5, Settembre-Ottobre, pp.16-3, 2001
  • La misurazione delle performance della R&S, Finanza Marketing Produzione, pp. 78-100 n.1 - marzo, 2001

  

Director/Coordinator for

Evening Executive MBA


Executive MBA Week-End

Executive MBA Week-End